Mat och dryck

 
Söt dryck inget för nappflaskan

Nappflaskan är en av flera symboler för trygghet för det lilla barnet. Men det kan vara riskabelt att koppla ihop känslan av trygghet med mat eller dryck, speciellt om den är söt. Därför ska man inte ge saft i nappflaska.

Vatten är livet

Undvik, så mycket som möjligt, klibbiga, söta drycker som saft, juice och läsk mellan måltiderna. Låt vatten släcka törsten istället!

Tänderna behöver vila ibland

Regelbundna måltider innebär kontroll över sockerintaget, vilket minskar risken för hål i tänderna. Varje gång ditt barn äter utsätts tänderna för syraangrepp som varar i ungefär 30-60 minuter. Saliven i munnen motverkar syraangreppet. Men om barnet småäter - och inte låter munnen vila - hinner inte saliven med och risken för hål ökar.

Mumsiga mellanmål

Bra planerade mellanmål mättar och minskar risken för småätande. En del mellanmål kan vara riktiga sockerfällor. Men det finns enkla och mer nyttiga alternativ. Till exempel stillar en tallrik fil med fiberrik müsli och en skivad banan hungern och är dessutom inte skadligt för ditt barns tänder.

Festläsk och lördagsgodis

Barn är inte dumma och upptäcker ganska snart att det finns godis, som kanske andra i familjen får äta. Och visst kan även mindre barn få smaka. Så länge det inte blir en vana.  Att äta efterrätt ibland och begränsa godis och läsk till lördagsgodis är därför inte så dumt.

Segt och klibbigt sämsta godiset

Det sämsta godiset för tändernas del är sånt som klibbar fast och sitter kvar länge. Sega saker, till exempel, ger lång ”sockertid”. I övrigt räknas annars kex (och till viss del även de poulära majskrokarna)  till det sämre man kan ge barn eftersom kexet löses upp till en söt ”deg” som lägger sig runt om tänderna och är mycket svår att få bort.