"Vill lyssna, höra och förstå"

I Folktandvården Norrstrands reception möter du Åsa Nyberg. Hon pratar mycket. I telefon och med dig som är på väg till eller från undersökning. Men mest av allt så lyssnar hon. På dig.

– Jag försöker verkligen att fokusera på en person i taget och lyssna. Lyssna, höra och förstå är ett litet mantra jag brukar försöka hålla mig till, så gott det går förstås.

"Vi gör misstag"

För alla Åsa möter hoppar inte jämfota av lycka, direkt.

– Visst finns det de som inte är nöjda, men jag har respekt och förståelse för det. Vi gör misstag som alla andra. Och att tjafsa emot tjänar liksom ingenting till. Men visst får man höra en del man så här i efterhand kan skratta lite åt, det rinner av, skrattar Åsa.

Roligaste är att hjälpa

Och livet har sina goda stunder – även i receptionen.

– Jag trivs så bra, det är ett fantastiskt kul jobb. Och det roligaste av allt är när jag kan hjälpa dig som patient och dessutom får höra att jag gjort något bra. Det är en fantastiskt härlig känsla och någonting jag verkligen brinner för.