Så minskar du sockret och håller tänderna friska

Världshälsoorganisationen (WHO) uppmanar nu alla vuxna och barn att minska det dagliga sockerintaget med 50 procent. Bland annat för att minska risken för hål i tänderna.

De nya rekommendationerna från WHO innebär att vuxna inte ska få i sig mer än sex teskedar socker per dag (ungefär åtta sockerbitar) för att undvika hälsorisker som viktökning, diabetes – och karies.
Christina Carlson, övertandläkare och chef för Folktandvården Värmlands Hälsoodontologiska utvecklingsenhet:
– Det är väl dokumenterat att personer vars kost till innehåller mycket av socker har större risk att utveckla karies. Framförallt småätande kan ställa till det för tänderna. Så rådet från oss är att du bör hålla dig till tre huvudmål och två mellanmål om dagen.  Och förstås borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm.

– Vi vill samtidigt dementera de uppgifter som kom fram i en artikel i Nya Wermlands-tidningen i veckan där Tandvårdsskadeförbundet hävdar att det skulle gå att bota karies med buljong, fiskleverolja och smör. Det finns inga vetenskapliga bevis som ger stöd åt ett sådant påstående.

Lördagsgodis okej

Att inte äta mer än, motsvarande, åtta sockerbitar dagligen som WHO nu rekommenderar kan vara lättare sagt än gjort. Många livsmedelprodukter som inte ses som särskilt onyttiga kan innehålla mycket socker.
– Det finns många sockerfällor. Exempelvis innehåller en drickyoghurt så mycket som 15 sockerbitar och en skål med kräm lika mycket. Särskilt bland barn är det tyvärr en hel del populära mellanmål som är riktiga sockerkalas, säger Christina vidare. 

Men det finns alternativ.
– Absolut! Naturell yoghurt och fil eller gröt med mjölk och bär är alternativ som innehåller mindre socker och har bra näringsinnehåll.

Och då och då är det helt okej att byta ut gröten.
– Att unna sig lite lördagsgodis är inget vi i tandvården protesterar emot.