"Ett leende är så lätt och ger så mycket"

Med ett leende på läpparna. Så vill Päivi Alvenfors, klinikchef i Kristinehamn, att du som patient ska lämna kliniken. Framgångsreceptet? Leendet!

– Vårt bemötande är så viktigt. Och den första känslan är allra viktigast. Det första du ser och möter som patient ska vara ett leende. Det kräver så lite och ger så mycket tillbaka.                                         

Mer än att bara le

Men ett bra bemötande handlar förstås om så mycket mer än att le, berättar Päivi.

– Kommunikation överhuvudtaget är viktigt. Det kan handla om att hitta gemensamma intressen. Om det sedan handlar om borrar eller musik är mindre viktigt. Det viktiga är att det känns mindre obehagligt för dig som patient. Får du något annat att tänka på tror jag det går lättare.    

Oro som tas på allvar

Men hur är det egentligen att ha ett jobb som många kopplar till oro och rädsla? Päivi resonerar:

– Ja, det är ju onaturligt, egentligen. Att bli nedfälld i en stol och få någon som står över en själv och tittar rakt IN I MIG och min mun. Så den oro som finns respekterar vi helt och hållet. Däremot kan det vara bra att avdramitisera då vissa skäms för att vara oroliga.

– Jag har ibland patienter som säger ”det här är det värsta jag vet”. Då brukar jag svara med ”men, tänk på mig då, jag som är här varje dag!”

Päivi skrattar. Tänk vad ett leende kan smitta.